فرآیندهای موثر در تشکیل سنگ های رسوبی

.

.

سلام خوش آمدید. مطالب مفید و جمع و جور شده ای برای کسانی که می خواهند زمین را بیشتر بشناسند.
ایمیل مدیر : civeng.ghorbani@chmail.ir

» بهمن 1393
» دی 1393


» ردیابی ماشین
» حمل هوایی ماینر از چین
» لیزر دوچرخه
» هد اپ یسپلی کیلومتر روی شیشه
» جلو پنجره لیفان ایکس 60

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان Geology و آدرس geology-civeng.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 10
بازدید کل : 62781
تعداد مطالب : 17
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1





RSS
فرآیندهای موثر در تشکیل سنگ های رسوبی
نویسنده mohammad ghorbani تاریخ ارسال چهار شنبه 1 بهمن 1393 در ساعت 2:13

سنگ های رسوبی

عوامل طبیعی چون آب، باد و یخ به طور دائم، سنگ ها و صخره های سخت و محکم کوه ها را خرد کرده و آن ها را به صورت ذرّات درشت و ریز،یا مواد محلول، به نقاط پست، مانند دریا ها و دریاچه ها، منتقل می کنند. این مواد، در آن جا به صورت لایه های موازی روی هم ته نشین می شوند. به این مواد ته نشین شده رسوب می گویند.

ذرّات تخریب شده ی سنگ ها، بر اساس اندازه، نام مشخص دارند که به ترتیب از کوچک به   بزرگ عبارت اند از: رس، ماسه، شن، ریگ، قلوه سنگ، تخته سنگ

سنگ های رسوبی با چهار روش زیر تشکیل می شوند:

 

1- وقتی رسوبات در کف دریا روی هم انباشته می شوند، کم کم تحت فشار زیاد وزن خود و آب دریا قرار می گیرند و فشرده می شوند. فشرده شدن زیاد و نیز خشک شدن، خود می تواند مقدمه ی تشکیل بعضی از انواع  سنگ های رسوبی مانند سنگ های رستی باشد.

2- همه ی مواد رسوبی، فقط با فشرده شدن و خشک شدن، سخت و تبدیل به سنگ نمی شوند.برای مثال، ماسه ها را نمی توان با فشار به هم چسباند. این مواد تنها در صورتی تبدیل به

 سنگ می شوند که موادی مانند سیمان در لابه لای ذره های آن ها نفوذ کند و آن ها را به هم بچسباند. سیمان ها موادی هستند که معمولاً به صورت محلول در آب وجود دارند. از جمله سنگ های رسوبی که از این راه تشکیل می شوند ماسه سنگ و کنگلومرا است.

 

3- هم چنین در آب دریا ها و دریاچه ها مقداری مواد محلول وجود دارد که فقط در شرایط خاصی تبدیل به رسوب می شوند، برای مثال، نمک خوراکی در آب به مقدار زیاد محلول است و شوری آب دریا هم بیش تر به همین علّت است. اگر به محتوی برخی از مواد محلول به مقدار زیاد تبخیرشود، رسوباتی باقی می ماند که ممکن است سنگ گچ و سنگ نمک را تشکیل دهند.

 

4- اگر مواد محلول در آب از راه انجام بعضی از واکنش های شیمیایی پیچیده رسوب کنند در آن صورت، گروه دیگری از سنگ ها از جمله سنگ های آهکی تشکیل می شوند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






:: برچسب‌ها: فرآیندهای موثر در تشکیل سنگ های رسوبی,
.:: ::.
عناوین آخرین مطالب بلاگ من



.:: Design By :